- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Mazda6 Sedan 2,0 Vision

Hvor er den bare fin…


Af Søren Clauding – februar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvor er det synd, at der købes så mange små biler. Ikke at de små biler ikke er OK og tilfredsstiller mange menneskers transportbehov, men biler som Mazda6 er bare et skoleeksempel på, hvor meget bedre end bil kan blive, når beskedne ydre mål og dårligt materialevalg ikke har topprioritet.

 

Oven i købet har Mazda formået at holde en fornuftig prissætning som indebærer, at en 6’er kan købes for blot 300.000 kroner. Den prøvekørte Vision udstyrsversion er prissat til 350.000 kroner – men for merprisen får man et rigtigt udstyrsstykke ud af det.

 

Smuk og rummelig

Mazda6 ER en stor bil. Den hører fortsat til i mellemklassen, men klart i den luksuøse ende. Med en længde på 4,86 meter er den stor, og da ikke al pladsen er omsat til bagagerumsvolumen, har designerne kunne skabe en bil, der på ér gang er rummelig og utrolig smuk.

 

Vel vidende, at smag og behag er forskellig (heldigvis), når det handler om hvad der ser godt ud og hvad der ikke gør det, har vi ikke mødt en eneste, der ankede over det elegante og dynamiske design, som Mazda selv har døbt KODA. Designerne har ikke alene arbejdet med bilens profil men også dens flader og det fører med sig, at bilens udstråling fastholdes, når man bevæger sig rundt omkring den. Meget elegant.



Overskygger interiørdesignet

Faktisk er det udvendige design så markant og så vellykket, at det sætter interiørdesignet lidt i skyggen. Det er pænt nok og ret funktionelt, men har ikke samme format som eksteriøret. Bagagerummet indeholder 489 liter og er let tilgængeligt. Bagagerumsklappen er ophængt i bøjler, de såkaldte bagageknusere, men da de er ført ind i panelerne i hver side, knuser de ingenting og underbygger omvendt den lette og elegante betjening. Også betjeningen af bagsæderyglænene, når de skal foldes ned, foregår enkelt ved at trække i et greb lige under bagagerumskanten. Det kunne mange bilfabrikker lære af.



Pladsforholdene i kabinen er glimrende og trods den skrånende næsten coupéagtige taglinje efterlades tilstrækkelig plads i højden på bagsæderne.

 

SKYACTIV motor

I maskinrummet på den prøvekørte bil var den ultra-optimerede 2-liters IKKE-turbobenzinmotor, som præsterer en benzinøkonomi på ikke mindre end 16,7 km/l. Set i lyset af en effekt på 165 hestekræfter og medfølgende fine fartpræstationer er også dén et skoleeksempel på, hvad man kan opnå, hvis man optimerer eksisterende teknologi i stedet for at opfinde den dybe tallerken en gang til.



Mazda kalder optimeringen SKYACTIV og projektet er lykkedes, for udover det fine effekt/forbrugsforhold er motoren smidig, byder på retlinet acceleration og er ganske støjfri. Den er tilstrækkelig trækvillig til at 6’eren kan have en anhænger på 1500 kg efter sig.

 

Fast og dynamisk

Mazda6 kører rigtig godt. Men affjedringen er fast. Måske for fast, vil nogen sige, men dæk- og fælgmonteringen kan være den udslagsgivende faktor. 17” alufælge er standard og mindre kunne vel gøre det – men konsekvensen kunne let gå hen at blive for upræcis styring og det vil Mazda undgå for enhver pris. Sportslige dynamiske køreegenskaber er et uundgåeligt krav og det kompletterer da også bilen, så design og oplevelse hænger fuldstændig sammen.

 

Udstyrsstykke

Den prøvekørte udgave er den næst billigste i modelprogrammet. Derfor er det overraskende, at udstyrsniveauet er så højt: 2-zone klimaanlæg er standard, det samme er en 5,8” let læselig touchscreen, p-sensorer for og bag (kompenserer for et ikke helt så godt udsyn bagud), regn- og lyssensorer hører med, sidespejlene er ikke bare justerbare men også indfældelige, fartpilot er standard og også læderrat, dæktryksmåler, Rear Vehicle Monitoring (som giver et signal, hvis en bagfra kommende nærmer sig for hurtigt), Smart City Brake (som i yderste konsekvens bremser bilen helt op og dermed eliminerer kollisionsrisikoen ved langsom bykørsel) og meget, meget mere.

 

Den prøvekørte bil havde endvidere som ekstraudstyr Bi-Xenon-forlygter, metallak og navigation til en samlet sum på små 32.000 kroner (hvoraf Xenon-lyset udgør de 25.000) – det er rigtig godt prissat.

Mazda6 i Motorradioen


 

 


Model:

Mazda6 Sedan 2,0 Vision

Listepris:

Kr. 350.000

Motor og transmission:

4 cyl. Række benzinmotor 2,0 l. 165 hk. 210 Nm/4000 omdr./min. 6 man. Gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,1 sek./ 216 km/t/ 16,7 km/l /139 g/km

Længde:

4,86 m

Bagagerum:

489 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Smart City Brake. Rear Vehicle Monitoring. 17” alufælge. Hillholder. Dæktryksmåler. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. Lyssensor. Bluetooth, AUX etc.. P-sensorer for og bag. Isofix.


Link til importøren 


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt