Hvor er det synd, at der købes så mange små biler.
Ikke at de små biler ikke er OK og tilfredsstiller
mange menneskers transportbehov, men biler som
Mazda6 er bare et skoleeksempel på, hvor meget bedre
end bil kan blive, når beskedne ydre mål og dårligt
materialevalg ikke har topprioritet.
Oven i købet har Mazda formået at holde en fornuftig
prissætning som indebærer, at en 6’er kan købes for
blot 300.000 kroner. Den prøvekørte Vision
udstyrsversion er prissat til 350.000 kroner – men
for merprisen får man et rigtigt udstyrsstykke ud af
det.
Smuk og rummelig
Mazda6 ER en stor bil. Den hører fortsat til i
mellemklassen, men klart i den luksuøse ende. Med en
længde på 4,86 meter er den stor, og da ikke al
pladsen er omsat til bagagerumsvolumen, har
designerne kunne skabe en bil, der på ér gang er
rummelig og utrolig smuk.
Vel vidende, at smag og behag er forskellig
(heldigvis), når det handler om hvad der ser godt ud
og hvad der ikke gør det, har vi ikke mødt en
eneste, der ankede over det elegante og dynamiske
design, som Mazda selv har døbt KODA. Designerne har
ikke alene arbejdet med bilens profil men også dens
flader og det fører med sig, at bilens udstråling
fastholdes, når man bevæger sig rundt omkring den.
Meget elegant.
Overskygger interiørdesignet
Faktisk er det udvendige design så markant og så
vellykket, at det sætter interiørdesignet lidt i
skyggen. Det er pænt nok og ret funktionelt, men har
ikke samme format som eksteriøret. Bagagerummet
indeholder 489 liter og er let tilgængeligt.
Bagagerumsklappen er ophængt i bøjler, de såkaldte
bagageknusere, men da de er ført ind i panelerne i
hver side, knuser de ingenting og underbygger
omvendt den lette og elegante betjening. Også
betjeningen af bagsæderyglænene, når de skal foldes
ned, foregår enkelt ved at trække i et greb lige
under bagagerumskanten. Det kunne mange bilfabrikker
lære af.
Pladsforholdene i kabinen er glimrende og trods den
skrånende næsten coupéagtige taglinje efterlades
tilstrækkelig plads i højden på bagsæderne.
SKYACTIV motor
I maskinrummet på den prøvekørte bil var den
ultra-optimerede 2-liters IKKE-turbobenzinmotor, som
præsterer en benzinøkonomi på ikke mindre end 16,7
km/l. Set i lyset af en effekt på 165 hestekræfter
og medfølgende fine fartpræstationer er også dén et
skoleeksempel på, hvad man kan opnå, hvis man
optimerer eksisterende teknologi i stedet for at
opfinde den dybe tallerken en gang til.
Mazda kalder optimeringen SKYACTIV og projektet er
lykkedes, for udover det fine effekt/forbrugsforhold
er motoren smidig, byder på retlinet acceleration og
er ganske støjfri. Den er tilstrækkelig trækvillig
til at 6’eren kan have en anhænger på 1500 kg efter
sig.
Fast og dynamisk
Mazda6 kører rigtig godt. Men affjedringen er fast.
Måske for fast, vil nogen sige, men dæk- og
fælgmonteringen kan være den udslagsgivende faktor.
17” alufælge er standard og mindre kunne vel gøre
det – men konsekvensen kunne let gå hen at blive for
upræcis styring og det vil Mazda undgå for enhver
pris. Sportslige dynamiske køreegenskaber er et
uundgåeligt krav og det kompletterer da også bilen,
så design og oplevelse hænger fuldstændig sammen.
Udstyrsstykke
Den prøvekørte udgave er den næst billigste i
modelprogrammet. Derfor er det overraskende, at
udstyrsniveauet er så højt: 2-zone klimaanlæg er
standard, det samme er en 5,8” let læselig
touchscreen, p-sensorer for og bag (kompenserer for
et ikke helt så godt udsyn bagud), regn- og
lyssensorer hører med, sidespejlene er ikke bare
justerbare men også indfældelige, fartpilot er
standard og også læderrat, dæktryksmåler, Rear
Vehicle Monitoring (som giver et signal, hvis en
bagfra kommende nærmer sig for hurtigt), Smart City
Brake (som i yderste konsekvens bremser bilen helt
op og dermed eliminerer kollisionsrisikoen ved
langsom bykørsel) og meget, meget mere.
Den prøvekørte bil havde endvidere som ekstraudstyr
Bi-Xenon-forlygter, metallak og navigation til en
samlet sum på små 32.000 kroner (hvoraf Xenon-lyset
udgør de 25.000) – det er rigtig godt prissat. |